Anledningen till att jag cyklar är flera. Ett är ett det är kul, men det är även är skönare, hälsosammare, billigare, friskare och miljövänligare än att åka kollektivt. Trots min vurm för spårvägar som förhållandevis drar lite energi, mindre än buss per personkilometer, är ändå cykling det mest energisnålaste transportmedel efter gång.
Hur mycket koldioxid släpper du ut per transportslag och kilometer? Lite nyckeltal för resor, vars källa är Svenska Naturskyddsföreningen:
- Till fots: 0 g koldioxid per personkilometer
- Cykel. 0 g koldioxid per personkilometer
- Tåg: 6,7g koldioxid per personkilometer
- Buss: 56 g koldioxid per personkilometer
- Samåkning: 63 g koldioxid per personkilometer
- Bil/taxi: 190 g koldioxid per personkilometer
- Tvåtaktsmotor: 107 g koldioxid per personkilometer
- Flyg: 160 g koldioxid per personkilometer
Det jag slås av här, att det är mindre koldioxidutsläpp per personkilometer att flyga än att åka bil! Kan det bero på att det flygplan tar cirka 200 passagerare och en normalbil 4?
Hur långt räcker ett kilo CO2? Så här långt kan du resa för utsläpp av ett kilo koldioxid:
- Till fots: så långt du orkar
- Cykel: så långt du orkar
- Eltåg: 238,1 kilometer (Dieseltåg 34,2 km, eltåg med Bra miljöval-el 194.147 km)
- Buss: 17,8 kilometer
- Samåkning: 15,8 kilometer
- Bil/taxi: 5,3 kilometer
- Flyg: 6,2 kilometer
Siffrorna ger en uppskattning av skillnaderna mellan olika transportsätt. Hur mycket utsläpp av koldioxid ger olika bränslen?
- 1 liter bensin 2,36 kg koldioxid
- 1 liter diesel 2,54 kg koldioxid
- 1 liter eldningsolja 2,68 kg koldioxid
- 1 Nm3 fossilgas 2 kg koldioxid
Biogas (och andra biobränslen) antas inte ge några koldioxidutsläpp som påverkar klimatet.
Så här långt kan du åka för 1 kWH
- Flyg 1,8 km
- Bil 2,5 km
- Buss 5 km
- Tåg 10 km
Ett tåg drar med andra ord en fjärdedel så mycket energi som en bil. En bil kan ta cirka fyra passagerare, vilket då gör att en bil kan köra 10 km på 1 kWh. Ett tåg eller en spårvagn däremot kan ta mer än 200 passagerare, vilket gör att den kan åka 2000 km på 1 kWH! (Hoppas jag räknat rätt nu…rätt mig annars!)
En bil släpper med andra ord ut 298 gånger mer koldioxid per personkilometer än ett tåg, och drar 200 gånger mer energi! Då undrar jag helt enkelt, varför i helvete åker folk bil? Jag cyklar, jag släpper ut noll gram koldioxid.
Du bor så pass bra till att det inte krävs bil för att ta sig till o från jobb, affär mm? Väljer att blunda för hur varorna du köper kommit till affären på gångavstånd? Kaffe tex det är väl inte direkt närproducerat, inte Belgisk öl heller. Heder att du inte slö-åker bil hit o dit, men var inte så mästrande mot alla som inte har samma möjlighet att välja. På Cuba är lokaltrafik gratis av olika skäl, vill man gå det att erbjuda alternativ som funkar.
Jag tror inte någon i Sverige är tvingad att bo så de måste ha bil. Det är egna val de gjort, och sen gnäller de att de måste ha bil. De får ta ansvar för sina val, jag tar ansvar för mina.
Tycker också att det är BRA att vara ett gott föredöme när det kommer till exempelvis cykling till vardags. Det behöver inte vara att mästra. Ska man vara krass så HAR alla ett eget val, men folk prioriterar olika bara.
Det är ju inte så att alla på landet blir pistolhotade och tvingade att bo där. Folk bor där de bor för att de trivs där, så det är ju deras val.
Klart folk kan bo vart de vill, de måste bara erkänna att det är ett EGET VAL och ta lite ansvar för sina handlingar. Det är inget FEL med att bo där, men folk måste väl ändå kunna erkänna att det inte är miljövänligt att åka långt till jobb, affärer och hockeyträningar?
Tycker nog att det är lite tokigt när det är över 60% skatt på soppan. Bilismen har ju alltid varit en mjölkko för staten. Priserna i Sverige är ju hutlösa jämfört med andra länder.
Det är såklart bra att cykla men vi ska ju inte tro att vi är miljövänner så länge vi vältrar oss i el, plast och liknande.
Ska du verkligen vara miljövänlig så fimpa strömmen och fixa käket själv.
Ha de bra så syns vi på lördag! 🙂
/Fredde
Varför? För att jag har bil? För att jag slipper stiga upp en halvtimme tidigare på morgonen och gå till fritids för att sedan komma försent till jobbet. För att jag har så satans ont i inklämningsskadan i axeln att jag nästan gråter de få meter jag bär matkassen till bilen? För att slippa stiga upp kl 05 på helgerna och åka kollektivt med Max till olika sportturneringar på helgen? För att det tar mig max 15 min att ta mig till nattjobb och jag kan ha all utrustning i bilen mot att tillbringa timmar på nattbussar?
Därför. Bland annat.
Jag är inte tvingad men det underlättar som fan. Jag är glad över att jag har möjlighet att välja bil och det skäms jag inte för.
Dina siffror är fel. Cyklar man producerar man också en massa koldioxid, enligt vissa beräkningar faktiskt MER koldixid än om man tar bilen! Dels andas man mer (och då producerar man mer koldioxid), dels äter man mer, och producerar mer växthusgaser. Plus att maten kräver en massa koldioxid att prodcera.
Fabbe, du har en poäng. Men för det första, är det inte mina siffror, jag har till och med angett källan.
Men vad jag förstått är det du hänvisar till försumbart i sammanhanget, jämfört med vad exempelvis en bil spyr ut.
Vet inte om du har bil eller inte, men det är just sådana argument som du kommer med som bilister använder, för att försöka rättfärdiga sitt miljövidriga beteende.
Bruse: Jag har ingen bil, och cyklade till jobbet för första gången idag (istället för att åka med kollektivtrafiken). Men tänk om det är så att det blir mindre koldioxidutsläpp ifall man tar bilen än om man cyklar? Eller än om man går? Eller nåt. Hur som helst hittar jag inte källan till mitt påstående, så det kanske inte är så.