Vill regeringen verkligen rationalisera statliga verk och spara pengar, finns det andra områden där det kommer göra mer nytta. Det finns 24 myndigheter som gör precis samma sak, men som inte kan samarbeta på grund av laghinder samt av prestigeskäl. Slå ihop alla 24 polismyndigheter till en enda, så lär vi få se på samordningsvinster utan dess like. Det är helt horribelt att svenskt polisväsende ska vara uppdelade i 24 olika icke samarbetsvilliga myndigheter efter en organisation som härrör från 1810.
När vi ändå är ute efter samordningsvinster, så anser jag att alla landsting ska läggas ned. En organisationsnivå mindre kommer att spara massa pengar. Visst kommer många feta landstingspolitiker bli arbetslösa, men det är just deras löner vi sparar in. Sjukvården fungerar ju iallafall inte i landstingens regi, så överför sjukvården till kommunerna, de lever närmare sina medborgare och känner deras behov bättre.
Politisk klåfingrighet gör att Vägverket och Banverket byter funktioner, avdelningar och människor sig mellan. Ekonomi och löner ska samordnas under Vägverket och Banverket får all it. Att hålla på att flytta funktioner mellan två statliga verk som gör så skilda saker som Vägverket och Banverket, är bara ett spel för galleriet. Till våren är tanken att Banverket och Vägverket ska slå ihop till en kolossen Trafikverket. På direkt fråga har ingen kunnat redogöra för några som helst vinster med de här rockaderna. Tvärtom tror jag det blir dyrare, klart det kostar pengar att flytta folk fram och tillbaka, att omorganisera avdelningarna för förtelvte gången på ett år. Ett argument jag hört är att regering och riksdag anser sig ha dålig kontroll över trafikverken. På vilket sätt tror de att de får mer kontroll genom att slåihop två stora statliga verk till en enorm trög koloss? Felet är att vi inte haft en kommunikationsminister sedan 1998 som haft den efterfrågade kontrollen. Tillsätt en sådan minister så har de nog löst sin påstådda dåliga kontroll.
Hur mycket järnväg tror ni det kommer att byggas om banverket och Vägverket slås ihop? Självklart kommer Vägverket med den starka bilindustrin i ryggen att ta över hel, och bygga vägar för alla anslag. Med en riksdag som är köpt av bil- och oljeindustrin kommer järnvägen sakta förtvina och försvinna från Sverige. Hur väl rimmar det med regeringen mål att sänka koldioxidutsläppen? Inte alls.
Så numer kan man förvänta sig trängselskatt på tågen också? 😉
/Fredde
Skulle behövas. Men det sköts av ett annat verk som blivit ihopslaget med fyra andra: Transportstyrelsen.