Regeringen vill avreglera järnvägstrafiken helt. Alltså ta bort SJ:s monopol på järnvägstrafik. Vid första anblicken verkar det i sann marknadsekonomi som en bra idé. Men problemet med Sveriges järnvägar är inte bristen på konkurrens, utan det är bristen på tåglägen, alltså utrymme på spåren som är problemet. Det är helt enkelt fullt på dagens spår.
Det är med denna insikt jag då börjar fundera på vad regeringen egentligen vill uppnå med att avreglera järnvägen? På vilket sätt skapar denna åtgärd fler spår? På vilket sätt kan det gå fler tåg på spåren bara för att det är avreglerat? Det blir ju inte fler spår och fler tåglägen för att trafikföretagen får börja konkurrera med varandra. Tvärtom, det kommer att bli ”slagsmål” om attraktiva avgångstider i högtrafik.
Vad Sverige behöver är inte först en avreglerad järnvägstrafik, utan helt enkelt fler spår. Nu byggs äntligen Citybanan, men den hade behövts redan för 20 år sen. Vidare har vi den övertrafikerade Svealandsbanan med sitt enkelspår, där resenärerna får stå i en timme för att det inte går att köra fler tåg. Och så vidare.
Låter som hokus pokus att kunna köra flera tåg helt plötsligt bara för att man avskaffar ett monopol. Regeringen verkar leva i någon slags Harry Potter-värld, där de viftar lite med trollspöt så blir det per automatik fler spår. Se bara hur det gick när elmarknaden avreglerades, inte blev det billigare inte.
Det är med denna insikt jag då börjar fundera på vad regeringen egentligen vill uppnå med att avreglera järnvägen?
Tanken är förstås att den s.k. Marknaden-med-stort-M besitter en närmast magisk förmåga att skapa resurser ur tomma intet genom effektivisering.
Frågan blir då hur privata företag ska kunna lyckas ta ut de vinster de kräver samtidigt som de skapar dessa resurser?
Svaret är givetvis att det är omöjligt. Men det vägrar man inse.
Det lär bara bli andra stora bolag som Deutsche Bahn som tar över allt. Se hur det är på bussidan. Nästan alla svenska konkurrerande bussbolag ägs av andra statligars trafikföretag.
Ja, alltså vad jag vill ha sagt är att hela tanken med att lägga ut precis allt på entreprenad är fel. Det ger inga egentliga besparingar och heller ingen bättre kvalite i trafiken, eller vad det nu må vara.