Det snöade en del igår, så jag krängde på dubbdäcken på pendlarhojen. Visste inte om det skulle vara halt eller inte idag. Ville inte chansa och det är bättre att ha dubbdäck och det inte är halt, än tvärtom.
Det var knackligt och det var halt imorse. Men inte för mig. Jag hade ju mina dubbdäck på. Var lycklig över att att jag tog det beslutet igår kväll. Det var inga som helst problem att cykla till jobbet på den knöckliga och hala isen.
Alla som är över 10 år, utom de som håller på med snöröjning, vet vad som händer när vatten fryser. Det blir is! Men hade de i plogsvängen passat på och plogat bort den slaskiga sörjan när den inatt fortfarande var slaskig, innan den frös på? Inte alls! De har inte gjort någonting! Möjligtvis sandat lite här och där. Och sand funkar ju skitbra på de ställen där asfalten är bar och isfri. Not! Jag vet, det gör ont när hjulen släpper på lösgruset och man kysser asfalten. Det har hänt förr, men idag klarade jag mig, det var is överallt. Så jag kände mig säker med mina dubbdäck.
Har all kunskap och vett försvunnit i upphandlingens förlovade tid? Är det ingen inom snösvängen som överhuvudtaget tänker till och i förebyggande syfte plogar bort slasket från gatorna? Jodå, jag har ringt kommunens felanmälan. Men de skickar bara ut plogarna om det fallit en viss mängd snö. Och inatt har det ju inte snöat! Det gjorde det ju igår kväll. Har försökt förklara för dom vad som händer när vatten fryser, men de förstår inte. De vill inte förstå. De kan inte förstå. Har flera gånger förklarat att lösgrus på asfalt inte hjälper mot halka, tvärtom. Det framkallar fara då man tappar fästet totalt på lösgrus. Men de vill inte förstå. De kan inte förstå. För om man inte ens förstår det mest elementära att vatten blir till is vid minusgrader, då har man inte många hjärnceller att spela med.
Ska skicka på dubbdäcken på pendlarhojen idag. Funkade faktiskt bra med sommardäcken men visst var det en överhängande risk för ett par vurpor på vägen till Kungsholmen. Så snart är jag fulldubbad med de fordon jag använder på Stockholms gator. Tryggt då gatorna, som du säger kan se ut som satan.
Väntar ett tag på skogscyklarna dock. Gick bra igår kväll men det var nog innan det sjönk under nollan.
Då uppstår ju nästa fråga, vilken cykel ska ha nästa par dubbdäck, Nokia Extreme 296? Fullgungad multispeed Salsa Caballero eller hardtail singlespeed Curly 1×1? Det biter rätt bra med 592 dubbar!
Jag har två uppsättningar Nokian WXC300 i källaren, en för herr Inbred och en för fru Trance. Om det behövs dvs, det är ju inte bara fördelar med dubbdäck. På packad snö kör jag hellre ett par Fat Albert 2,35 med lågt tryck så däcket blir brett och bra än ett smalt dubbdäck som bara går genom snön. Så jag väntar ett tag till på skogshojarna.
Har du köpt en Curly? Hur ser dom ut?? Hehehe…
Jag vill ha ett par WXC300, men de verkar inte tillverkas längre. Lite skillnad på 600 g/st och 900 g/st. Dessutom är dom vikbara, mina 294:or knäcker däckjärn på löpande band. Hatar däcken egentligen, fast bara när de ska av och på. Men de räddar mig.