En spårvagn från Madrid är på besök i Stockholm. Det är tillverkaren Alstom som lånat ut en splitterny vagn av modell Citadis. Den skulle kommit redan för en månad sen, men det där med att EU ska underlätta varor och tjänster över gränserna, gäller tydligen inte spårvagnar. Den fastnade i Tyskland på grund av byråkratiskt krångleri. När den väl kom till Djurgårdslinjen hann den bara gå i trafik en vecka. Men tillräckligt länge för att spårvägsvänliga politiker skulle få ståpäls och börja jaga väljare.
Nu har vagnen transporterats till Lidingöbanan och ska gå där en månad. Självklart var jag och åkte där också. Så otroligt fint vagnen gick på de nyrenoverade spåren. Klar skillnad till de 60 år gamla spårvagnarna man idag kör med på linje 21. Ja, 60 år gamla spårvagnar, helt otroligt att de rullar fortfarande. Spårvagnar är hållbara fordon. En buss håller bara i cirka 15 år, sen faller de i bitar mer eller mindre. Men 60 år är ingenting för en trafikvagn. I Milano kör man vagnar i daglig trafik som snart är 100 år, alltså inte i museitrafik. Det är ekonomi i fordon som håller länge.
Spårvagnar hör till framtiden! Nej, fel av mig. Spårvagnar hör till nutiden! Runt om i världen byggs det nya spårvägar i städer som aldrig haft spårväg förut, eller som tidigare haft. Det är för många städer den enda lösningen på sina trafikproblem. Att bygga ut med mer bussar får inte bilisterna att ställa bilen. Men när det byggs spårväg, så blir alternativen reella för många. De flesta städer har ”drabbats” av den så kallade spårvägseffekten. En effekt som ingen kan räkna på i förväg, men alla resenärsprognoser uppfylls mångdubbelt. Många nya spårvägar har helt enkelt fått flera gånger fler passagerare än vad man räknar med. Det är angenäma problem.
I Stockholm håller man fortfarande på och lägger hundratals miljoner på att försöka utveckla bussen till att bli lika kapacitetsstark, miljövänlig och komfortabel som en spårvagn. Vad andra städer redan insett, är att det inte går. De satsar istället på spårvagnar. Men i Stockholm har inte politikerna fattat det än, utan fortsätter slösa med våra skattepengar. Stockholm och Sverige är hopplöst 10-20 år efter övriga världen, ett riktigt u-land vad gäller kollektivtrafik. Men det är på gång. Beslut har fattats att förlänga Djurgårdslinjen till Centralen och köra med moderna, miljövänliga och kapacitetsstarka spårvagnar. Det hela ska vara klart redan 2010! Det är höga ambitioner det. Och seriösa diskussioner finns om att ställa om blåbusslinje 4 till spårväg. Nutiden är här!
När jag åkte med Citadisvagnen så verkar det som vi redan är i framtiden då spårvagnarna ska gå till Centralen. Eller vad ska man tro när man ser informationsdisplayen i vagnen? Framtiden är redan här!
Tyvärr riskerar utbyggnaden att förhalas. Det är mycket illa, se mer här:
http://www.yimby.se/2008/02/city-om-djurgardslinjens-_456.html
Och skriv gärna på, och sprid, vår namninsamling!
http://www.namninsamling.com/djurgardslinjen_till_centralen