Orutinerat

Hur bär man sig åt för att överboka? Kan man verkligen sälja mer av en vara än vad som finns?

Först 20 minuter före avgång, upptäckte personalen på SAS att flyget var överbokat. Borde de inte märkt det redan vid incheckningen som var en timme innan? Efter en lång diskussionsklubb personalen emellan, erbjöd dom de som avstod och flög senare, 3000 kr! Jag tvekade en microsekund, men nej, skulle vi vara i Paris fler dagar så, men inte nu.

Väl ombord efter en kvart, upptäckte de att det iallafall var en passagerare för mycket. Efter långa övertalningsförsök klev han av. Men nu måste ju hans inlastade väska identifieras och lastas av. Så lastningspersonalen fick lasta av alla väskorna, leta upp hans väska och sedan lasta in alla väskorna igen. Under tiden hinner en pappa med två barn tröttna, och kliver av. Jaha, samma procedur igen. Lasta av alla väskorna, identifiera hans väska och lasta på allas väskor igen. Vi börjar kunna det här nu.

En timme försenade lyfter vi. Orutinerat SAS! Amatörer, nybörjare. Sälj inte fler platser än ni har tillgång till!

3 reaktioner på ”Orutinerat”

  1. I konsultbranchen flyger man ganska mycket (trots att jag i mitt fall bygger järnväg) och är hänvisad till SAS av den anledningen att jag ska till Örnsköldsvik.

    Jag har klarat mig rätt bra, men fråga min kollega Felix som flyger sträckan minst 4 ggr/veckan vad han tycker.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.